Influencer-marknadsföring förklarat

Under 2000-talet har bloggar och sociala medier fullkomligt exploderat och var och varannan människa har någon form av sociala medier så som blogg, instagram, twitter eller youtube. I början av milleniumskiftet startades det så många som över 120.000 bloggar varje dag världen över. Långt ifrån alla har dock hållit i sig och blivit stora och därför skiljer man mellan bloggare och influencer, det är inte synonymt med varandra.

En bloggare har sin blogg som en dagbok och skriver för sin egen skull och för en liten läsarkrets. En influencer har däremot lyft sin blogg och ofta andra sociala medier till en helt annan nivå och har under många år genom väldigt hårt arbete byggt upp en stor grupp av läsare och följare.

Influencern har under många år publicerat intressant material som får dessa följare att stanna kvar. Det kan handla om att man känner igen sig i influencerns liv, tankar och åsikter eller att influencern lever ett så skilt liv att man fascineras och inspireras av livsstilen.

En influencer utmärker sig genom att ha en trogen krets av följare som denne har en stor påverkan och inflytande på – därav ordet influencer som kommer från ordet influera som betyder just påverka. Detta visar sig ofta genom att influencern tipsar om något som den har köpt, något som den ska göra eller något som den har gjort och automatiskt vill majoriteten av följarna göra samma sak, köpa samma tröja och göra precis som influencern har gjort. Ofta när en influencer har tipsat om till exempel ett klädesplagg med tillhörande länk så dröjer det inte länge förrän plagget är slutsålt i butiken.

Många företag har insett värdet av att marknadsföra sig hos influencer även fast man fortfarande har en bit kvar så har man kommit en bra bit på vägen. Det dröjde länge innan företag insåg värdet av att marknadsföra sig på sociala medier och många vågar fortfarande inte tro på det.

När man väljer vilken influencer man ska arbeta med och marknadsföra sig hos gäller det att man gör lite research. Man vill nå ut till rätt typ av följare som kan vara intresserad av att köpa just ditt företags produkter, därför ska inte till exempel ett bilmärke marknadsföra sig hos en bloggare som saknar körkort eller hos en bloggare vars majoritet av läsare är under 18 år. Det gäller också att hitta en influencer som har ett eget intresse av produkten och därmed kan skriva ett intressant och välformulerat inlägg, man märker direkt om en influencer inte tror på produkten själv och inlägget blir inte trovärdigt och får därmed inte samma värde i marknadsföring.

När man har hittat en influencer som man tror har rätt målgrupp och som man tror skulle vara intresserad av en produkt är det dags att välja samarbetsform.

Är det en mindre dyr produkt som ska exponeras så är ett alternativ att skicka ett produktprov till influencern och därefter hoppas på att denne tar emot produkten väl och vill skriva om den i sina kanaler. När man skickar ett produktprov finns inget krav på motprestation. Exempel på produkter som kan lämpa sig till produktprov är en ny tvål i sortimentet, handkräm eller lotion eller andra produkter som inte är så dyra.

Det andra sättet är att man köper en reklamplats hos influencern och har tillsammans en dialog över hur produkten ska exponeras och hur inlägget ska utformas. Detta rekommenderas till dyrare produkter eller tjänster.